vrijdag 30 november 2012

Lezen zit in de lift!

Althans dat gevoel heb ik als ik de berichten op twitter volg, de boekentop 60 zie en het enthousiasme proef waarmee de verkopers hun nieuwste aanwinsten presenteren bij De Wereld Draait Door.
Pin me er niet op vast, maar dat gevoel heb ik. Ik heb geen feiten geraadpleegd.

Op twitter doet sinds enkel de dagen de hashtag #steunjeboekhandel de ronde. Hiermee kunnen particulieren hun steun betuigen aan hun lokale boekhandel. En dat is te merken. De lijst met tweets lijkt eindeloos met enkel positieve reacties. De boekhandels die zich ook op twitter bevinden zijn hier begrijpelijk enthousiast over. Het is niet gek als je uit deze overwachte hoek steunt krijgt terwijl de boekenmarkt de afgelopen jaren alleen maar terug lijkt te lopen.

Naast deze spontane steun via twitter ontstaan er ook regionaal acties om de boekhandel te steunen. Zo ook in Tilburg. Bij boekhandel Selexyz Gianotten ontstond er, ook weer dankzij twitter, een spontane actie om als schrijver mee te gaan helpen in de boekhandel. Schrijvers uit Tilburg, onder andere Karen Romme, helpen mensen bij het uitzoeken van hun sinterklaasaankopen.

En niet alleen online is het enthousiasme te proeven. Ook op tv lijkt het lezen aan terrein te winnen. Zelfs bij het kijkcijferkanon De Wereld Draait Door heeft men een vast maandelijks item waarbij 4 boekhandelaren uit verschillende hoeken van het land hun maandelijkse nieuwe toppers presenteren en gezamelijk een aanrader presenteren. Voor de maand december is Oorlogsparadijs van Nico Dros verkozen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten