donderdag 22 november 2012

Boekenleggers

Hoe geef je aan waar je gebleven bent? Vouw je het hoekje om van de betreffende bladzijde in de richting van de betreffende bladzijde? Heb je een persoonlijke bladwijzer? Of kan gewoon ieder plat blaadje gebruikt worden om aan te geven waar je gebleven bent?

Binnen mijn persoonlijke "bibliotheek" is het echt een doodzonde om ook maar ergens een hoekje om te vouwen van een nieuw boek. Echter zie ik het wel terug bij tweedehands boeken die ik koop. Een of meerdere pagina's die gevouwen zijn geweest. Als er meerdere exemplaren te koop zijn kies ik dan vaak voor dat exemplar zonder leesvouwen ( mist de staat van het boek voldoet aan mijn eisen)

Bij het kopen van nieuwe boeken krijg je bij de meeste boekwinkels een boekenlegger van de betreffende zaak in het boek gestopt. Vaak zijn dit wat slappe dunnen boekenlegger die snel ombuigen. Dit in tegenstelling tot de wat luxere boekenlegger van bijvoorbeeld karton, kunststof, katoen of zelfs metaal. Oftewel een selectie uit de stapel boekenleggers die ik in mijn kast heb liggen.

De kunststof die je van boven op een pagina kunt klemmen is echt geen favoriet. De pagina's beschadig je hiermee veel te snel. De kartonnen ( dubbelgevouwen met in beide uiteinde een magneetje) die je om de pagina heen klemt is heeft toch echt mijn voorkeur. Deze is niet te dik zodat je boek helemaal uit vorm schiet als je hem neerlegt. dit in tegenstelling tot de gewogen boekenlegger. Deze is zo ontzettend dik dat je boeken helemaal scheef gaan staan. Iets wat natuurlijk zonde is als je ze allemaal mooi recht in je beoekenkast wilt zetten.

Maar ook rekeningen, toiletblaadjes, post-it briefjes of folders dienen als boekenlegger. Het is maar net waar ik op dat moment aan het lezen ben en wat er voorhande is. Zo, dit moest ik even kwijt....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten